تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۱۴ تير ۱۴۰۳

رگبار دور از انتظار در برخی مناطق کشور| هوای تهران ناسالم شد

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی از وقوع رگبار و رعد و برق در ارتفاعات خبر داد و گفت:

هوای ناسالم

رویداد۲۴ ایسنا نوشت: صادق ضیاییاندرباره شرایط جوی مناطق کوهستانی کشور طی پنجشنبه و جمعه (١٤ و ١٥ تیرماه) اظهارکرد: استقرار جوی پایدار و هوای گرم طی روز در بیشتر مناطق کشور به‌ویژه با شدت بیشتر در نیمه جنوبی ایران پیش‌بینی می‌شود بنابراین تمهیدات لازم جهت کاهش آسیب ناشی از افزایش اشعه فرابنفش به ویژه طی ساعات ظهر همچنین انجام اقدامات لازم برای اجتناب از گرمازدگی طی روز انجام شود.

وی ادامه داد: وقوع ناپایداری‌های محلی و منطقه‌ای به شکل رگبار و رعدوبرق موقتی طی ساعات بعدازظهر و غروب در ارتفاعات البرز به‌ویژه البرز مرکزی و ارتفاعات شمال غرب دور از انتظار نیست. در این شرایط جوی رعایت زمان بندی مناسب برای اجتناب از حضور در طبیعت در ارتفاعات البرز و شمال غرب طی ساعات بعدازظهر و غروب مد نظر قرار گیرد همچنین در این مناطق به تغییرات شرایط جوی اعم از افزایش حجم ابرها، افزایش سرعت وزش باد و رشد عمودی ابر‌ها از ساعات ظهر به بعد توجه شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی تاکید کرد: در زمان وقوع رعدوبرق و تگرگ از قرارگرفتن در فضای باز اجتناب و اقدامات ایمنی انجام شود.

وی ادامه داد: در سایر مناطق کوهستانی کشور، وزش باد به‌ویژه بعدازظهر تا غروب و گاهی وزش باد شدید مهم‌ترین پدیده جوی است، به‌ویژه در نیمه شرقی کشور سرعت باد شدت بیشتری دارد و با خیزش گردوخاک همراه است.

ضیاییاندرباره وضعیت جوی ارتفاعات شمال تهران طی پنجشنبه و جمعه گفت: آسمانی صاف تا نیمه ابری، به‌تدریج رشد ابر و افزایش سرعت وزش باد، طی بعدازظهر و غروب در قله‌های مرتفع احتمال وقوع رگبار و رعدوبرق موقتی و افزایش سرعت باد پیش‌بینی می‌شود.

همچنین بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۱۴ تیر) در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است. 


بیشتر بخوانید: افزایش ابر و وزش باد شدید موقت در برخی مناطق | رگبارهای تابستانی، استان‌ها را غافلگیر کرد


 آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۱۰۶ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۱۰۷ و کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است.

از ابتدای سال جاری تاکنون میانگین کیفیت هوای تهران پنج روز پاک، ۸۴ روز قابل قبول، ۱۶ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم بوده است.

لازم به ذکر  است که شاخص کیفیت هوا (AQI) به شش دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا «پاک»، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا «قابل قبول یا متوسط»، از ۱۰۱ تا ۱۵۰هوا «ناسالم برای گروه‌های حساس»، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا «ناسالم»، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا «بسیار ناسالم» و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا «خطرناک» است.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما